Artikkeli on julkaistu Golfpisteen uutisissa 16.1.2021
Olen jo aiemmissa koronamatkailuun liittyvissä päivityksissäni kirjoittanut ulkomaisten golfkohteiden, golfkenttien ja golfresortien valmiuksista ottaa meidän golfarit jälleen vieraikseen. Kohteet ovat ehtineet luoda uudet turvallisuusstandardit, paikat on puunattu, kohdepalvelut hiottuna ja valmiina ottamaan golfmatkailijat vieraikseen. Joihinkin golfmaihin on reissuja onnistuttu jopa järjestämään mutta isossa kuvassa kansainvälinen matkailu on edelleen hyvin rajallista. Keskitynkin matkailupäivityksessä Vol 3 enemmän siihen, miten ja milloin kansainvälinen matkailu avautuu.
Yleisesti arvioidaan että kansainvälinen matkustaminen alkaa osoittamaan elonmerkkejä jo tulevan kevään aikana ja lentomatkailun kasvukäyrä olisi nousujohteinen kesän ja loppuvuoden edetessä. Koronavirustapausten määrät alkavat kaikella todennäköisyydellä laskemaan kun rokotteet ja moninaiset koronavastaiset terveystoimet tehoavat. Koronaan liittyviä turvatoimia lentokentillä kehitetään ja kohdemaat tehostavat toimintojaan mahdollisimman turvallisen matkustuksen ja lomailun mahdollistamiseksi.
Isoimmat ja omilla tilauslennoillaan operoivat matkanjärjestäjät ovat tuottaneet kesäkauteen ja perinteisiin rantalomakohteisiin matkapaketteja, joille on ollut selkeää kysyntää. Tuotantoa ja tarjontaa työstetään myös kasvavin määrin talvikauteen 2021-2022. Taikaiskusta ja kovin nopeastikaan eivät rajat vielä aukene, vuosi 2021 tulee olemaan uuden matkailuajan sisäänajoa, uuden startin aikaa. Rokotukset vievät oman aikansa, kunkin kohdemaan turvallisuustoimet, koronamääräykset, ohjeet ja säännöt ja niiden toimivuus sanelevat pitkälti, miten uusi maailma avautuu. Toki reissuun voi lähteä vaikka heti, kunhan siihen valmistautuu huolella ja toimii vastuullisesti mutta isommassa kuvassa korona-aikaan iskostunut teesi – dream now, travel later – pätee edelleen.
Matkustuksen koronasäännöt muuttuvat periaatteessa joka päivä. Kukin maa päättää itsenäisesti maansa matkustusrajoituksista, oman terveystilanteensa mukaisesti. Matkailualan organisaatiot, lentoyhtiöt ja lukuisat muut matkailualan ja siitä riippuvaiset instanssit tekevät laajaa yhteistyötä, löytääkseen yhteneväisen tavan – jopa yhteisen protokollan – miten toimia. Tavoitteena tehdä tulevasta matkustuksesta turvallisempaa, helpompaa ja vähentääkseen sitä suurta epätietoisuutta, mikä tämän hetkiseen ja lähitulevaisuuden matkustukseen liittyy. Haasteet ovat suuria.
Alati muuttuvat karanteerimääräykset, suositukset ja kuplassa eläminen raastavat ainakin heitä, jotka joutuvat matkustamaan paljon. Turvallisuus on välttämätöntä mutta on selvää että vaihtelevat karanteenivaatimukset hankaloittavat matkasuunnitelmia. Karanteenien ja kuplassa elämisen välttämiseksi ja jopa niiden poistamiseksi rokotukset ja testaukset ovat portti sujuvampaan ja turvalliseen matkustukseen.
Rokotusten saanti kiihtyy viikko viikolta mutta matkailuteollisuudella ei ole varaa odottaa rokotusten saantia maailmanlaajuisesti. Se tulee kestämään, kuinka pitkään, siihen ei ole vastausta, korkeintaan veikkauksia. Entä ottavatko kaikki rokotuksen? Lisäksi rokote yksinään ei takaa turvallista paluuta kansainväliseen matkailuun. Näin ollen testaukset nousevat tärkeimmäksi tekijäksi lähitulevaisuuden matkailussa.
Yhtä kaikki, jatkossa vaaditaan negatiivisia testituloksia ja jopa rokotetodistuksia ennen koneeseen nousua tai kohdemaahan pääsemiseksi. Näihin käytäntöihin tarvitaan ja kaivataan selkeitä ohjeistuksia ja toimintamalleja, jotta matkustaminen olisi turvallisuuden lisäksi – ainakin kohtuullisen vaivatonta.
Monet maat vaativat negatiivisen testitodistuksen ennen maahantuloa sekä muita maakohtaisia vaatimuksia. Esimerkiksi Espanja on ottanut käyttöön Spain Travel Health-nimisen käytännön, jossa Espanjaan matkustavan tulee täyttää netissä SpTravelHealth-lomake tai ladata kännykkään vastaava applikaatio. Toimenpiteen jälkeen matkustajalle lähetetään QR-koodi, joka tulee printata tai ladata kännykkään ennen matkalle lähtöä. Ilman koodia ei maahan pääse.
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) on vaatinut lentoyhtiöille lähtöä edeltävää koronatestausta. Jotkin lentoyhtiöt ovatkin jo ehdottaneet, että ensi vuoden alusta alkaen matkustajilta vaaditaan rokotustodistus. IATA:lla on kehitteillä myös ns. digitaalinen terveystodistus (Travel Pass), josta selviäisi matkustajan koronatestien tai rokotusten statukset. Tämän terveyspassin tarkoituksena olisi luoda yhteinen ja kansainvälinen standardi, joka selkiyttää ja helpottaa matkustusta nykyisiin ja useissa tapauksissa epäselviin käytäntöihin verraten. On lukuisia tapauksia, joissa matkustajalta on evätty maahan pääsy jonkin puuttuvan tai pelkästään väärällä kielellä olleen dokumentin vuoksi.
Vuosi 2020 oli matkailuteollisuudelle katastrofi, yleistäen voidaan sanoa että monilta alan toimijoilta asiakas- ja matkustajamäärät laskivat jopa 90 prosenttisesti verrattaessa vuoden 2019 vastaaviin määriin. Joillakin toimijoilla liiketoiminta loppui kokonaan. Lentoyhtiöistä monille golfareille tuttu ja useisiin golfmaihin suorilla yhteyksillä operoinut Norwegian ilmoitti juuri uudesta velkasaneerauksesta ja lopettaa kokonaan kaukolennot. Yhtiö liikennöi tällä hetkellä keskimäärin vain yhdeksällä koneella. Ennen pandemiaa se lensi noin 140 koneella. Finnairin sukelluksesta olemme saaneet lukea eri viestimistä tarpeeksi, joskin tilanne ei ole onneksi yhtä dramaattinen kuin Norwegianin.
Pandemian hellittäessä lentoyhtiöt ovat ensimmäinen mittari ja suunnannäyttäjä, miten maailma avautuu ja milloin päästään taas reissaamaan. Vuosi 2021 näyttää osaltaan matkailun suunnan mutta kärsivällisyyttä se vaatii, meiltä kaikilta. Kun rokotteiden kanssa päästään kunnolla vauhtiin, optimistisella veikkauksella kansainvälinen matkailu palaa ”uuteen normaaliin” ensi vuoden toisella puoliskolla. Toki tehokas rokote tuo tämän mahdollisuuden lähemmäksi mutta rokote ja testaukset pelkästään eivät takaa turvallista paluuta kansainvälisiin matkoihin. Kasvomaskit, toisten huomioiminen, turvavälit, käsien desinfiointi ja muut turvamääräykset – ja suositukset ovat edelleen osa jokapäiväistä elämää ja matkustamista – vielä pitkään.
Kuvat: IAGTO ja Via Nord
Finnairin sivuilta matkustustietoja ja vaatimukset eri maihin matkustaville:
https://www.finnair.com/fi-fi/tietoa-lennoista/matkustustiedotteet