Golf on vanha laji ja perinteitä täynnä. Golfmatkailun kulmasta katsoen olemme vasta matkan alussa. Ja mitä tulee Suomesta ulkomaille suuntautuvaan golfmatkailuun, ei olla päästy vielä edes keski-ikään. Suomen golfin seuramatkailun voidaan sanoa käynnistyneen vuonna 1986. Finnmatkat (nykyinen TUI) oli uranuurtaja ja matkat suuntautuivat charterkohteisiin. Maaliskuussa 1986 painettiin ensimmäinen vuosittain ilmestyvä golfmatkaesite. Suosituimmat ryhmäkohteet olivat Kreikassa Rodoksen legendaarinen Afaudou, Korfu, Algarven Penina ja Vilamouran alue, Kanarian saarilla Lanzarote ja Gran Canarian Maspalomas. Juuri näiltä matkoilta tuhannet suomalaiset ovat saaneet pysyvän kipinän matkailuun ja ennen kaikkea – golfmatkailuun.
Teksti: Markku ”Luigi” Nord
Finnmatkojen silloinen johto, toimitusjohtaja Markku Viro ja markkinointijohtaja Kaj “Hosse” Horsma ja ennakkoluuloton mainostoimisto a/h/p (nykyinen hasan & partners) tekivät käsitteen Finnmatkojen Finnski-alppimatkatuotteesta, kun seuramatkailun kulta-aikana ideoitiin uusia matkateemoja. Golf sopi profiiliin ja oli rohkea satsaus, sillä Suomessa oli 80-luvun puolivälissä alle 10 000 golfaria ja tilauslentobisnes on voluumikauppaa. Riski kannatti, harrastajamäärät kasvoivat ja koko 90-luvun Finnmatkat Golf oli ylivoimainen markkinajohtaja. Golfpro Harry Safon ja Finnmatkojen yhdessä perustama Safo Golfschool ehti vuosien saatossa kurssittaa tuhansia uusia golfareita lajin pariin.
Itse pääsin etujoukoissa mukaan toimintaan. Keväällä 1986 olin juuri palannut Finnmatkojen hiihto-oppaan hommista Suomeen kun Hosse soitti ja kysyi kiinnostaako golf? Algarveen tarvittiin käsiparia golfpalvelujen kehittämiseen ja golfasiakkaista huolehtimiseen. Homma kuulosti nuoren miehen unelmatyöltä ja tartuin haasteeseen. Lähdin matkaan seuraavana viikonloppuna. Finnmatkoille jäin 15 vuodeksi.
Vuonna 1986 telefax teki vasta tuloaan, palvelutoimiston ainoalla lankapuhelimella sai soittaa Helsingin pääkonttoriin vain hätätapauksissa. Seuraavien viikkojen matkustajalistat tulivat lentojen mukana ns. Company Mail -pusseissa. Samoissa pusseissa saapuivat seuraavien viikkojen starttiaikatoiveet – ja ruisleivät ja salmiakit. Tipparellulla ajelin pitkin Algarven rannikkoa ja varaukset tehtiin golfklubien varauskirjoihin, lyijykynä ja kumi olivat tärkeimmät työvälineet.
Golfasiakkaista huolehtiminen, tervetulokuohuviinit klubilla ja seurustelu kuuluivat työnkuvaan. Jo tuolloin juurtuivat golfmatkan järjestämisen tärkeimmät elementit mieleni sopukoihin; palvelu, palvelu ja palvelu.
140 pelaajan matka
90-luvulla alettiin tuottaa myös erilaisia teemamatkoja, joista mainittakoon klassikoksi noussut Lassi Tilanderin Classic-viikot ja Finnmatkat Overseas Golf Tournament -viikot. 2000-luvulle tultaessa järjestettiin kymmenen vuoden ajan Pro-Am -viikkoja. Pro-Ameissa joukkueen muodostaa yksi golfpro ja kolme amatööriä. Pro-Am -matkojen pelaajat koostuivat pääosin yritysasiakkaista, joissa oli mukana keskimäärin 15-20 joukkuetta eli 60-80 pelaajaa. Irlannin Pro-Amissa vuonna 2003 meitä oli matkassa yli sadan hengen porukka.
Suurin koskaan Suomesta ulkomaille järjestetty golfmatka tehtiin vuonna 2007. Tällöin järjestyksessään kolmas Grand Season Final -teemaviikko suuntautui Tunisian Hammametiin. Matkassa meitä oli 140 pelaajaa. Pelit samanaikaisesti kolmella eri kentällä, mutta hyvällä suunnittelulla homma toimi ja asiakkaat viihtyivät. Ideaalein ryhmäkoko teemaviikoille on kuitenkin 24 pelaajaa. Tällöin ryhmä mahtuu yhteen bussiin bägeineen ja laukkuineen. Palvelu on henkilökohtaisempaa ja logistiikkakin joustavampaa, starttiajat ovat tunnin sisällä eikä pitkiä odotuksia tule ennen ja jälkeen kierroksen.
Matkatoimisto vai omatoimimatka
Golfmatkan järjestäminen vaatii paljon erikoisosaamista, mutta uskallan väittää että tälle ammattitaidolle löytyy tilausta jatkossakin, haasteista huolimatta. Isot matkanjärjestäjät, jotka myyvät pääasiassa omia tilauslentojaan ja majoituspakettejaan, ovat lähestulkoon kaikki lopettaneet golfmatkojen ja muidenkin erikoismatkojen – kuten hiihtomatkojen – tuottamisen. Miksi? Koska ensisijainen tavoite on myydä lentokoneen istuimet täyteen ja hyvinkin kustannustehokkaasti. He kilpailevat hinnoilla ja tulosta tehdään volyymeilla. Palvelut viedään nettiin ja asiakaspalvelu tapetaan. Kivijalkatoimistot katoavat katukuvasta.
Toisekseen netti on tehnyt monesta golfmatkaajasta tee-se-itse-matkatoimiston. Matkapaketin rakentelu netissä voi olla mielenkiintoista, houkuttelevaa ja edullistakin, mutta siinä on omat riskinsä olemassa. Onko peruutusturvaa, voiko palveluntarjoajaan luottaa, tuleeko piilokuluja, ovatko starttiajat varmasti vahvistettuja ja primetime, kuten luvattiin. Erikoismatkoissa kun on monta muuttujaa. Hyvän palvelun lisäksi yhtä tärkeää on palvelun tarjoajan luottamuksellisuus ja uskottavuus. Golfmatkan ja yleisestikin matkan maksaminen tehdään lähes poikkeuksetta aina ennen matkaa – ennen kuin maksetuista palveluista pääsee nauttimaan. Siksikin on hyvä varmistaa myyjän taustat.
Harmaan talouden toimijoihin törmää aika ajoin ja valitettavasti myös golfmatka-alalla. Tämä kannattaa pitää mielessä, keneltä ja mistä matkan varaa – myös nettivarauksien suhteen. Netistä onnistuu kätevästi lennon, vuokra-auton ja hotellin varaus, mutta mitä useampia muita tarvittavia palveluja, ns. lisäpalveluja golfmatka sisältää, suosittelen lämpimästi kääntymistä vastuullisen golfmatkanjärjestäjän puoleen. Tällöin kuluttajasuoja toimii aina parhaiten, starttiajat ovat varmuudella vahvistetut, kotiinpaluu on taattu ilman lisäkuluja ja muitakaan riskejä, olivat ne sitten tuhkapilviä tai jokin muu odottamaton tilanne kohteessa. Omatoiminen nettivaraaja on näissä tilanteissa aina heikommassa asemassa.
Ammattitaito ratkaisee
Suomesta tehdään ulkomaille neljä miljonaa yli yön kestävää matkaa vuosittain. Näistä miljoona matkaa tehdään Viroon, joka on myös suomalaisten suosituin matkakohde. Arvioiden mukaan Suomesta tehdään ulkomaille 30 000 valmisgolfmatkaa vuodessa. Päälle tulevat omatoimimatkaajat. Lajin harrastajia on nyt noin 142 000.
Kolmenkymmenen vuoden takaisesta pienestä harrastajamäärästä ja Finnmatkojen starttaamasta matkanjärjestäjätoiminnasta on kehittynyt mielenkiintoinen, alati kasvava ja kannattavakin toimiala. Varsinkin 2000-luvun alkupuolella syntyi useita golfiin erikoistuneita matkanjärjestäjiä. Useat ovat vielä kilpailussa mukana, osa on lopettanut. Kilpailu on koventunut, kisaa käydään hinnoilla vaikka matkanjärjestäjän työ on pitkälle käsityötä, räätälöintiä. Oli sitten kysymys ryhmämatkasta tai yksittäisvarauksesta; mitä paremmin tuottaa, räätälöi, ideoi ja palvelee, mitä parempi ammattitaito, kokemus, kohdetuntemus ja suhdeverkosto on ja kun jokaiseen matkaan kehittää vielä jotain elämyksellistä ekstraa, voi pärjätä jatkossakin.
Golfmatkailu tänään ja huomenna
Yleinen matkustaminen on muuttunut läpi 2000-luvun, kuluttajat etsivät uusia kohteita ja elämyksiä kiihtyvällä tahdilla. Matkojen tarjontapaikat ovat laajentuneet www-kehityksen myötä, perinteiset mediat eivät enää toimi yhtä tehokkaasti kuin aikaisemmin. Www-kehitys mahdollistaa myös edellä mainitun omatoimisen räätälöinnin ja kokeilun. Samaan aikaan päivittäinen ajankäyttö on muuttunut, henkilökohtaisessa käytössä olevan ajan määrä on vähentynyt. Tämä on mahdollistanut palvelukulttuurin kehittymisen ja tulevaisuudessa monipuolistumisen. Termit Hospitality Management ja Leisure Business ovat rantautuneet myös Suomeen.
Matkailu kaiken kaikkiaan muodostaa noin viisi prosenttia maailman bruttokansantuotteesta ja ennuste on, että vuonna 2020 tehdään 1,6 miljardia kansainvälistä matkaa. Tähän kasvuun halutaan uskoa myös golfmatkailussa, sillä jättäähän golfturisti kohdemaahan poikkeuksetta enemmän rahaa tavallisiin lomaturisteihin verrattuna. Maailmassa on noin 60 miljoonaa golfpelaajaa ja heidän keskimääräiset tulonsa ovat normaalia kotitaloutta suuremmat. Golfmatkailijat hakevat matkoiltaan erityisesti laadukkaita palvelukokonaisuuksia ja he myös matkustavat keskivertoa useammin.
Kaiken kaikkiaan golfturistit suosivat yleisesti 4-5 tähden majoituksia ja hyviä palvelukokonaisuuksia, toisin sanoen ns. resort-tyylisiä kohteita, joista löytyvät kaikki palvelut (ravintolat, rantapalvelut, spa, tenniskentät, kuntosali- ja muut aktiviteetit) kävelymatkan päässä tai resortin omilla ja matkan hintaan sisältyvillä kuljetuspalveluilla höystettynä. Tämän päivän ja tulevaisuuden golfmatkaaja arvostaa laatua, puhtautta, kestävää kehitystä ja gastronomiaa golfkohteessa. Myös hyvinvointiaspektin lisääntyminen golfarien keskuudessa lisääntyy, Golf & Health Travel on tulevaisuutta.
Millaista golf on huomenna? Entä millaisia ovat golfin globaalit kehityssuunnat? Yleisesti on todettu, että golf lajina jatkaa kasvuaan, oli talouskriisejä tai ei. On myös tutkittu, että golfin painopistealue tulee olemaan Aasia ja monilla alueilla golf nuorentuu. Naisten suhteellinen osuus harrastajamääristä nousee ja miesten ja naisten yhteispelit lisääntyvät. Kun vielä on todettu, että golfmatkailu on tärkeä osa matkailua, voidaan matkanjärjestäjän ja golfmatkaajan puolesta suhtautua huomiseen ja tuleviin golfmatkoihin positiivisin mielin.
Suomi golfmatkakohteena
Golfmatkailu Suomeen. Tätä tulisi katsoa hyvinkin sinivalkoisin linssein. Suomi elää isossa nosteessa matkailumaana maailmalla. Kuten aiemmin on jo todettu, matkailu on yksi nopeimmin kasvavista elinkeinoista maailmassa ja Suomessa kasvua tapahtuu tasaisesti joka vuosi. Suurin osa Suomeen matkustavista ulkomaalaisista on vapaa-ajan matkustajia ja urheilumatkustus, johon myös golf luonnollisesti kuuluu, on matkustuksen nopeimmin kasvava sektori. Helsinki StopOver -kohteena, kesäisin yli 300 000 risteilymatkustajaa ja tarjolla lukuisia maailmanluokan kriteerit täyttäviä golfkenttiä. Puhumattakaan tasokkaista golfresorteista ympäri Suomen; Kultaranta, Vierumäki, Linna Golf, Saimaa Golf, Katinkulta, Levi. Eksoottinen, puhdas ja turvallinen Suomi vetää.
Suomelle on tehty matkailustrategia, jossa sanotaan seuraavaa: ”Strategian lähtökohta on, että suomalainen matkailuelinkeino kasvaa, kannattaa ja menestyy kilpailussa kansainvälisistä matkustajavirroista. Tavoite on lisätä nimenomaan ulkomaista matkailukysyntää, eli suomalaisen matkailuelinkeinon ja siihen välillisesti liittyvien alojen tuotteiden ja palveluiden myyntiä ulkomaisille asiakkaille. Matkailu on tärkeä vientitoimiala.”
Suomi koetaan potentiaalisena golfmatkakohteena, mutta sen tunnettuus maailmalla on huono. Positiivisina puolina ovat luonnon eksoottisuus ja puhtaus sekä golfkenttien määrä. Valmius golfmatkakohteena sekä omaleimaisuus tukevat vahvasti sitä, että Suomeen kannattaa matkustaa golfmatkalle. Ulkomaisten mielessä (varsinkin golfin harrastajat Kaukoidässä) golfin peluu Suomessa koetaan eksoottisena elämyksenä. Kehittämiskohteina ovat tuotevalikoima ja erityisesti tuotteiden paketoiminen paremmin toimiviksi palvelukokonaisuuksiksi. Kuka toimii edelläkävijänä, kuka ottaa haasteen vastaan?
Markku ”Luigi” Nord on Suomen golfmatkailun uranuurtajia. Hän on jo vuosikymmeniä suunnitellut ja järjestänyt matkoja maailman aurinkoisille kentille sekä golfiin liittyviä teematapahtumia. Nykyisin hän toteuttaa niitä Via Nord -yrityksensä kautta.
Lue lisää Via Nordista ja Luigin matka pähkinänkuoressa TÄSTÄ